Hallo,
Heb je enig idee naar welke streek je zou willen gaan? Er is zeker nog veel vraag voor verpleging in Canada en dat zal de komende tijd niet veranderen. Als je je kan laten registreren als verpleegkundige, wat voor een groot deel mogelijk is vanuit Belgie, enkel het verpleegexamen moet je in Canada doen dan kan je waarschijnlijk wel een ziekenhuis of andere instelling vinden die je een job offer kan aanbieden zodat je in Canada mag werken.
Ik ben verpleegkundige in Canada en dat was mijn job ook in Belgie. Met mijn A2 van Belgie (3 jaar hoge school) heb ik mijn RN (Registered Nurse) status kunnen behalen in Canada. Registered Nurse staat in Canada gelijk met 4 jaar universiteit en een bachelor's degree. Alhoewel ik zelf vind dat je als een RN veel meer verantwoordelijkheid hebt dan in Belgie.
Dit is hoe het in zijn werk gaat (en ik veronderstel dat het in Amerika er ongeveer hetzelfde aan toe gaat, maar de opleiding is daar wat lager als ik me niet vergis):
Eerst en vooral is het Belgische diploma van verpleging hier niet geldig. Ik moest een hele hoop papieren laten opsturen naar de verpleeg associatie in Canada van mijn school met daarop informatie over welke welke specifieke vakken ik had gehad, hoeveel uren theorie en praktijk ik had gehad tijdens mijn opleiding en de restultaten. Aan de hand van al deze informatie vergelijken ze de opleiding van verpleegkundige van Belgie met die van Canada om te zien of deze evenwaardig is. Daarna beslissen zij of je extra cursussen moet nemen of niet. Ik had geluk en heb geen extra cursussen moeten doen en zij vonden dat mijn opleiding evenwaardig was met die van Canada. Ik moest een Engels examen afleggen (TOEFL of IELTS) omdat mijn moedertaal niet Engels was en om te bewijzen dat ik voldoende Engels kan . Eens daarop geslaagd en de verpleeg associatie krijgt je resultaten ervan, dan kreeg ik een brief om het verpleegkundige examen af te leggen. Dit moet iedereen doen, zelfs de pas afgestudeerde Canadese verpleegkundigen.
Als RN wordt je hier erg goed betaald en je hebt natuurlijk ook heel wat verantwoordelijkheden. Je wordt ook lid van de Nurses Associating en daar moet je elk jaar je license laten vernieuwen. Dit om er voor te zorgen dat elke verpleegkundige bevoegd blijft om haar/zijn job te doen en ook om het publiek te beschermen van verpleegkundigen die er hun voeten aan vegen, medicatie stelen enzovoort.
Als je niet op zulk hoog niveau wil beginnen dan kan je ook voor LPN (Licensed Practical Nurse) gaan, heel wat minder verantwoordelijkheid en toch ook vrij goed betaald. Je kan achteraf dan nog steeds je RN halen als je wil. Maar dat moet je zelf uitmaken.
Hopelijk heb je wat aan die informatie en als je nog vragen hebt mag je mij altijd contacteren via e-mail:
abadjura@gmail.comGroetjes uit Vancouver, Canada,
Ann