Amerika Belgen

Dit is de ontmoetingsplaats voor Vlamingen in Noord Amerika (USA en Canada)
Het is vr sep 10, 2010 12:44 pm

Alle tijden zijn GMT - 7 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Balans budgetten USA/Canada
BerichtGeplaatst: za feb 13, 2010 3:34 pm 
Site Admin

Met die 'schoolverlaters' in de reportage bedoelden ze waarschijnlijk college graduates enzo, de meesten hebben namelijk een berg schulden omdat naar unief gaan hier stukken van mensen kan kosten - en er zijn maar weinig gelukkigen waarvan de ouders heel hun leven hebben gespaard voor die kosten.

Mijn vrouw was eigenlijk ook relatief gelukkig: Ze heeft hard haar best gedaan om scholarships te krijgen: dwz essays schrijven, interviews doen en minstens een 3.8 (ongeveer 95%) gemiddelde hebben, en mede dankzij het feit dat ik werkte en voor ons huishouden betaalde is zij buiten een student loan van 1500 schuldvrij afgestudeerd. Langs de andere kant zie ik dan haar klasgenoten die afgestudeerd zijn en een schuld van 10 a 20 duizend dollar moeten beginnen afbetalen aan een combinatie van student loans en credit cards.

Studenten zijn een ideale prooi voor krediet kaarten, want die gaan sowieso schulden aangaan en eens je de betaling toch naar de toekomst schuift doe je veel meer geld op dan als je met je eigen reeds verdiende geld betaalt..

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 13, 2010 9:01 pm 
Junior Amerika Belg

MissFluffy schreef:
Maar ik bedoelde op het feit wanneer je nog geen credit score hebt .Alle expats die ik volg ,hebben nul creditscore en kunnen onder geen beding een creditkaart krijgen tenzij eentje waarop ze zelf geld zetten .

Via mijn werkgever en relocation management company (Cartus) die werkt met AIG kreeg ik bij aankomst redelijk snel een HSBC kredietkaart met een 5000USD limiet. Het die in het begin heel wat gebruikt (had toch en 0,0 intrest) en op enkele maanden tijd had ik een zeer goeie (>730) creditscore. Nu krijg ik contstant aanbiedingen van kredietkaarten met limieten van 1000 en zo aangeboden.
Geen idee hoe andere expats een credit score kunnen opbouwen zonder eerst een credit card te hebben. Door je credit card te gebruiken (en af te betalen) bouw je een credit score op. Ook heeft die relocation firm me geholpen om enekle dagen na aankomst een auto te kunnen leasen.. wat normaal zonder credit score niet mogelijk of extreem moeilijk is.

Intussen een andere gerelateerde vraag voor de meer doorwinterde expats: kan je makkelijk een mortgage krijgen als je een goeie credit score maar korte credit history hebt ? Ik denk erover om binnen 1-1.5 jaar een condo te kopen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 13, 2010 9:48 pm 
Pro Amerika Belg

MissFluffy schreef:
Ja, als je daar allang woont ,zal het wel geregeld aangeboden worden ...dat zie ik bij de familie ook ,zelfs tot op telefoon na.
Maar ik bedoelde op het feit wanneer je nog geen credit score hebt .Alle expats die ik volg ,hebben nul creditscore en kunnen onder geen beding een creditkaart krijgen tenzij eentje waarop ze zelf geld zetten .
Is het dan als schoolverlater want daar ging het toch over , zo op een twee drie ook mogelijk om een creditkaart te krijgen ? :shock:
Ik dacht dat zij net zo hun score moesten opbouwen #-o

Ergens begrijpen we mekaar niet.

De $200 credit cards die ik van spreek bekwam je zonder enige credit check.
Het was gewoon afgaande van listings als nieuwe buurt bewoners, nieuwe auto registration, nieuwe water service enz ...
Dus met nul credit score.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 13, 2010 9:50 pm 
Pro Amerika Belg

Stijn schreef:
Intussen een andere gerelateerde vraag voor de meer doorwinterde expats: kan je makkelijk een mortgage krijgen als je een goeie credit score maar korte credit history hebt ? Ik denk erover om binnen 1-1.5 jaar een condo te kopen.

Tegen dan zou dat geen enkel probleem mogen zijn.
Hangt er gewoonlijk meer van af welke realtor en contacten met mortgage companies die heeft.
Of hoe je met je eigen bank staat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 14, 2010 4:16 am 
Pro Amerika Belg

GoGriz schreef:
Met die 'schoolverlaters' in de reportage bedoelden ze waarschijnlijk college graduates enzo

Ja, daar ben ik dus in fout gegaan :lol: ik had meer bepaald schoolverlaters in het oog die alleen middelbaar onderwijs hadden volbracht en geen hoog afgestudeerde :oops: .Zal zeker een enorm verschil in zijn , als je ziet hoe duur studeren daar is

Laatst bijgewerkt door MissFluffy op zo feb 14, 2010 4:31 am, in het totaal 1 keer bewerkt

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 14, 2010 4:23 am 
Pro Amerika Belg

FAL schreef:
MissFluffy schreef:
Ja, als je daar allang woont ,zal het wel geregeld aangeboden worden ...dat zie ik bij de familie ook ,zelfs tot op telefoon na.
Is het dan als schoolverlater want daar ging het toch over , zo op een twee drie ook mogelijk om een creditkaart te krijgen ? :shock:
Ik dacht dat zij net zo hun score moesten opbouwen #-o

Ergens begrijpen we mekaar niet.

Het was gewoon afgaande van listings als nieuwe buurt bewoners, nieuwe auto registration, nieuwe water service enz ...

Waaraan zie je dan dat je een kredietkaart aangeboden krijgt waar geen credit check wordt toegepast ? Wordt dit in de briefwisseling of zo meegedeeld ?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 14, 2010 5:53 am 
All Star Amerika Belg

FAL schreef:
Free_ltd schreef:
Daarom dat als ge op de Belgische manier gaat leven daar, zijnde eerst sparen en dan uitgeven, dat het makkelijker is.

Je spreekt dan wel van de zelfzame gevallen die dat nog doen in Belgie.
De enkele belgische forums waar ik kom zie ik toch ook dat een band werker vb bij Volvo of eender welke gewone werkende belg, nu met een veel duurdere wagen rijd dan 20 jaar geleden, twee wagens nu heeft waar ze vroeger maar een hadden, en op zomer verlof en ski verlof nu gaat waar het vroeger maar een week aan de kust was op een camping, en ze nu allemaal meerdere TVs ook moeten hebben.
Dan zie ik ook hoe het aantal wanbetalers in belgie opgelopen is en de inbeslagnames van huizen en wagens steeds meer is tegen 20 jaar geleden..
Citaat:
In de USA hebben ze een credietmaatschappij opgebouwd, zodat iedereen die geen geld heeft, veel kan kopen.

En net zo is Belgie nu ook al geworden.

Inderdaad, het valt op dat veel mensen met dikkere auto's rijden. Maar dat komt ook doordat men nu telkens met een tweeverdienersgezin zit. Ook worden de rijkeren hier rijker en de armen armer. Veel mensen hebben vastgoed, en dat gaat over op de kinderen, die dan weer dikke erfenissen krijgen. De mensen die geen vastgoed hebben, zullen arm sterven :lol:

Nu spreek ik uit mezelf en vooral de mensen die ik ken, dat er daar weinig zijn met krediet. Hypotheek wel en hier en daar een lening op ne auto. Maar echt alles en dan ook alles op krediet, neen. Ik heb een VISA kaart en gebruik die mss 3 x per jaar. In de USA gebruikte ik ze 5 x per dag. Hier moogt ge zelfs nog niet met VISA betalen in een warenhuis, in de USA betaald ge $2 ermee in de winkel.
Wij zelf hebben een groot huis, 2 auto's (waarvan mijne van de firma), 2 moto's en gaan ook wel 2 x per jaar op vakantie. En buiten onze Hypotheek, hebben wij nergens krediet.

Hier in België hoort ge constant mensen klagen dat alles duurder wordt en slechter, en ik antwoord dan ook altijd dat het steeds beter gaat. Want als ge nu buiten gaat hebt ge op 30min tijd al 5 BMW X5'en zien rijden. Vroeger moesten de kinderen met de auto van moeder rijden of kregen een oud wrak. Nu krijgen ze meestal direct ne splinternieuwe.

Hetgeen waarvoor ik dit topic geopend had, was eigenlijk om eens te kunnen zien hoe het gemiddeld in de USA zit, of we daar dezelfde luxe kunnen hebben die we nu hebben. Is natuurlijk wel afhankelijk van de job en locatie.

Mijn bedoeling is zeker niet om hier een hele discussie te gaan voren wat beter of slechter is. Ik wil alleen maar een beeld vormen over hoe makkelijker of moeilijker de USA of Canada zou zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 14, 2010 6:04 am 
All Star Amerika Belg

GoGriz schreef:
Met die 'schoolverlaters' in de reportage bedoelden ze waarschijnlijk college graduates enzo, de meesten hebben namelijk een berg schulden omdat naar unief gaan hier stukken van mensen kan kosten - en er zijn maar weinig gelukkigen waarvan de ouders heel hun leven hebben gespaard voor die kosten.

Mijn vrouw was eigenlijk ook relatief gelukkig: Ze heeft hard haar best gedaan om scholarships te krijgen: dwz essays schrijven, interviews doen en minstens een 3.8 (ongeveer 95%) gemiddelde hebben, en mede dankzij het feit dat ik werkte en voor ons huishouden betaalde is zij buiten een student loan van 1500 schuldvrij afgestudeerd. Langs de andere kant zie ik dan haar klasgenoten die afgestudeerd zijn en een schuld van 10 a 20 duizend dollar moeten beginnen afbetalen aan een combinatie van student loans en credit cards.

Studenten zijn een ideale prooi voor krediet kaarten, want die gaan sowieso schulden aangaan en eens je de betaling toch naar de toekomst schuift doe je veel meer geld op dan als je met je eigen reeds verdiende geld betaalt..

Dat bedoelde ik dan ook. Ik word vaak aangesproken door mensen die er niet alles van weten dat het slechter is in de USA, en dat de mensen daar schulden hebben. Maar ze kennen de hele geschiedenis er niet achter. USA is volledig opgebouwd uit krediet, want als de mensen geen geld hebben, kan men niets kopen, is er geen productie en zijn er geen jobs. Dus gaat men de mensen geld geven en alles op de lange baan schuiven. Dat zijn jobs, maar als de economie de mensen voorbij loopt, valt het in mekaar, zoals nu gebeurt is.

In België lijkt het allemaal goedkoper, omdat ge er minder rechtstreeks aan betaald. Ge betaald hier 20-30% meer belastingen en dat wordt daaraan besteed. Belgen snappen niet goed dat mijn in de USA gewoon een hoger loon krijgt om al die dingen zelf te betalen, ipv hier waar ge minder krijgt en de staat alles voor u betaald (=lees: communisme).

Dus als ge als Belg naar daar vertrekt en probeert een leven op te bouwen met enkel een hypotheek en niet te veel kredieten, kunt ge er volgens mij goed leven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 14, 2010 11:18 am 
Pro Amerika Belg

MissFluffy schreef:
FAL schreef:

Waaraan zie je dan dat je een kredietkaart aangeboden krijgt waar geen credit check wordt toegepast ? Wordt dit in de briefwisseling of zo meegedeeld ?

Inderdaad, dat staat er klaar en duidelijk op vermeld, en is net de aantrekkings kracht voor velen die een slecht of geen credit hebben.
Gister avond met mn zoons gebeld en hier over gesproken.Beiden herrinerden me er aan dat toen ze highschool, dus belgisch middelbaar gradueerden, ze de eerste $200 credit cards begonnen krijgen in de mail, want ze stonden op de list van de school verlaters/afgestudeerden.
Dan gaan ze beiden naar Auburn University, en door op de lijst van nieuwe studenten daar te komen, kregen ze weeral nieuwe credits cards aangeboden met vermelding dat dit hun zou helpen met hun nieuwe start.
Beide schatten ze dat ze tussen die bij verlaten high school en inschrijven university een totaal van 10 a 12 credit cards aanboden hadden.
Nadien bij afstuderen van Auburn kregen z eweeral meerdere credit vards aangeboden.

Dan herriner ik me ook dat op ons Brentwood TN adres, we massas aanboden voor credit cards in de mail kregen op naam van de vorige eigenaars.
Die verloren hun huis en wagens, eigenlijk alles, door hun massas schulden, en bij navraag bleek dat hoe meer schulden en beslagnames je hebt, hoe meer aanboden voor credit cards je krijgt.
Het is gewoon om je te vangen dat ze dat sturen.
Het kost de uitreikende bank $200 die je waarschijnlijk niet kan terug betalen, maar je zit dan wel vast voor veel jaren en steeds groter wordende intrest eens je een job hebt.
Betaal je hun niet terug, schrijft de bank het af als verlies en is het voor hun een nul operatie einde jaar.
Remember, banken zijn er niet om je te helpen, maar om je te pluimen waar ze kunnen, en zo een lokaas als een $200 credit cards voor mensen zonder centen blijkt heel goed te werken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 15, 2010 8:46 am 
Pro Amerika Belg

Misschien doen ze zulke zaken ook hier al .Het zal alleszins al veel veranderd zijn dan toen ik 20 jaar terug een kredietkaart ging aanvragen .Ook hier kun je nu in de supermarkt maar ook bij andere ondernemingen een kredietkaart aanvragen.Meestal werken die ook samen met bv.visa .
Zulke praktijken zouden zeker niet mogen maar eerlijk gezegd ,vind ik nog altijd dat als je een beetje verstand hebt ,dat je ook weet dat dit geld niet echt je toebehoort en hoort terug te betalen .
Maar het is wel iets van deze tijd en niet alleen in Amerika hoor dat men zwaar over de schreef gaat met aankopen .Mensen willen alle nieuwe zaken hebben ,ongeacht hun vorige item het nog correct doet.Onlangst heeft in het nieuws nog geweest dat tegenwoordig bij het OCMW ook heel veel mensen binnenkomen om hulp ,mensen die tweeverdieners zijn en eigenlijk teveel afbetalingen hebben lopen en het niet kunnen .

Maar dat mensen die bankroet zijn en nog zulke aanbiedingen krijgen ,is crimineel .Als je natuurlijk niets meer hebt ,heb je weinig te verliezen he en zo zullen sommige mensen ook denken en nog verder in de shit geraken .

Maar tegenwoordig zijn de mensen niet meer content met wat ze hebben .Toen wij gingen samenwonen ,hadden wij ook geen ruim inkomen maar wij waren wel zo slim om alleen die zaken aan te kopen die wij werkelijk nodig hebben .
Nu het beter is ,doen wij nog geen uitspattingen en kopen niet telkens iets omdat er ene nieuw gadget bij zit .Neem nu een gsm ...hoeveel hebben daar al niet van item geswitch omdat het nieuwe iets meer kan ,dan het vorige .Mij vangen ze daar niet mee .
Net zoals op vakantie gaan ...als wij geen geld hebben ,dan gingen we ook niet maar nu is het de trend om een lening daarvoor af te sluiten #-o allee ,waar zijn mensen mee bezig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 08, 2010 10:16 am 
All Star Amerika Belg

Nu nog eens in dit topic gaan :lol:

Zit weer eens met een vraag. Daar bij ons het plan USA nog steeds niet begraven is, wil ik toch nog up to date blijven voor het geval van. Mss binnen een paar jaar, binnen 10 jaar, ofwel nooit :lol:

Als we de stap zouden wagen, zijn er een 2-tal bedrijven met een zetel in de USA en waar ik hier wel wat connecties heb. 100% zekerheid is er natuurlijk niet. Beiden zijn ook actief in Canada, maar ik verkies eerder iets zuidelijker, alhouwel deze 2 bedrijven ook wel wat sneeuw krijgen te verwerken :lol:

Bedrijf 1: In Pittsburg, Pennsylvenia
- Is tevens ook hoofdzetel wereldwijd
- Werken via verdelers doorheen heel USA

Bedrijf 2: In Wadsworth, Ohio
- Hoofdzetel in Frankrijk
- Hoofdzetel + fabriek USA in Ohio
- Fabriek in Mississippi (enkel fabricage)
- Werken via vertegenwoordigers in elke staat

Nu zou dat bijvoorbeeld zijn voor een commerciele of technisch bediende functie.
Moest het ooit zover komen dat ik via via de weg naar hen zou vrijwaren en ze zouden bijvoorbeeld vragen wat ik wil verdienen. Wat is dan het gebruikelijke voor te vragen?

Waarschijnlijk gaat dat weer veel te moeilijk zijn om op te antwoorden :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 08, 2010 10:45 am 
Pro Amerika Belg

Free_ltd schreef:
Moest het ooit zover komen dat ik via via de weg naar hen zou vrijwaren en ze zouden bijvoorbeeld vragen wat ik wil verdienen. Wat is dan het gebruikelijke voor te vragen?
Waarschijnlijk gaat dat weer veel te moeilijk zijn om op te antwoorden :lol:

Dat gaat je een hoop zoekwerk op internet en diverse forums kosten om uit te vinden wat een dergelijke job in een vergelijkbaar firma betaald word.

Je komt dikwijls tegen dat twee personen met dezelfde opleiding en zelfde ouderdom met twee identieke jobs, zelf gewoon naast mekaar in de zelfde office, complete verschillend betaald worden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 08, 2010 11:48 pm 
All Star Amerika Belg

Idd, daar ligt dat wat minder aan banden. Hier in het land bepaald de regering zowat uw loon :lol:

Ze zijn hier zelfs al jaren bezig op de massa lonen van de topmensen in de dijken :wink: . Dus ge werkt in de privé en hebt er alles aan gedaan om miljoenen te verdienen en dan komt de overheid u vertellen dat ze u niet zoveel mogen betalen :?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 09, 2010 5:20 am 
Pro Amerika Belg

Free_ltd schreef:
Daar bij ons het plan USA nog steeds niet begraven is, wil ik toch nog up to date blijven voor het geval van. Mss binnen een paar jaar, binnen 10 jaar, ofwel nooit :lol:

[knip]
en ze zouden bijvoorbeeld vragen wat ik wil verdienen. Wat is dan het gebruikelijke voor te vragen?

Stel die vraag over 10 jaar nog eens. Als die bedrijven dan nog bestaan, en als ze interesse voor je hebben. ;-)

Om je een idee te geven voor Canada:
- Lonen vergelijken (per beroep, streek, noc-code,…):
http://www.labourmarketinformation.ca/s ... 43&lcode=E
Er bestaan ook zulke dingen voor Amerika, maar dat heb ik niet bijgehouden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 09, 2010 5:53 am 
All Star Amerika Belg

Gisteren eens aan de kanten van Wadswordth gekeken naar het vastgoed en amai dat is spotgoedkoop. Tenzij er nog een dikke som op komt als ge koopt, zoals bij ons.

Goedkoopste in de buurt was $8900 voor een krot. Daar hebt ge bij ons nog gene grond voor.

Vergelijkbaar met de woningen bij ons, moogt ge stellen dat ze aan de helft van de prijs zijn daar. Voor het bedrag dat wij aan ons huis hebben betaald, hebt ge daar een huis waarvoor ge hier meer dan €1000000 betaald :?

In principe kunnen we dan direct kopen en als de greencard er is na jaren kijken voor iets moderners en groter :lol: :lol: :lol:

Dream on, Free_ltd :P

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT - 7 uur [ Zomertijd ]