Stoofvlees is iets dat ik mis uit Belgie, maar sinds ik ben verhuisd heb ik het zelf leren maken en hier volgt mijn recept:
Meestal breng ik stoofvlees 'zakskes' van het merk Knor mee vanuit Belgie, en voeg ik dat toe aan het volgende recept (dat volgens mij best ook lekker is zonder die toevoeging)
Benodigdheden:
Rundsvlees (ik gebruik ook geregeld herten of eland vlees omdat onze diepvries daar vol mee zit)
bloem
2-3 wortels, in kleine stukjes gekapt
1 ui in kleine stukjes gekapt,
een paar zilveruitjes (optional)
selder in kleine stukjes gekapt
een paar blaadjes laurier
een theelepel tijm
een theelepel mosterd
zout, peper
en...
een flesje BIER! Ik gebruik ofwel een donker bier, ofwel een soort witbier van het merk Blue Moon... maar eigenlijk lukt het met eender welk bier
Snij het vlees in stukjes van ongeveer 2-3 vierkante cm, bruin het in de pan met wat boter of olijfolie en doe het vlees in een diepe kookpot (of crockpot). In dezelfde pan, bruin je de wortels, de ui en de selder (niet de zilveruitjes). Voeg ook deze ingredienten toe aan je pot en voeg het bier, mosterd, laurier, tijm, zout en peper toe.
Laat het geheel sudderen (roer af en toe) totdat het vlees nog net niet uiteen begint te vallen (een 3-tal uur in een kookpot, een uur of 9 in de crockpot). Voeg dan je zilveruitjes toe en eventueel het zakje Knorr. Terwijl het geheel verder suddert meng je een soeplepel bloem met een beetje KOUD water en voeg dit al mengend toe aan de stoofvlees. Als de saus nog niet dik genoeg is na een paar minuutjes, voeg dan nog wat bloem toe (eerst mengen met koud water, anders krijg je klonters) totdat de saus niet meer op soep lijkt maar op een dikkere stoofvlees saus
Laat dan nog een 15-tal minuten sudderen totdat het vlees uiteen valt wanneer je er wat op drukt met een kooklepel. Voila.... hopelijk heb je ondertussen nog wat frietjes klaargemaakt en heb je een spectaculair Belgisch gerecht
Laat me weten of iemand dit gerecht heeft uitgeprobeerd en wat ze ervan vinden, of ik een ingredient vergeten ben! En als je een beter recept hebt: zeker meedelen!